کوردستان فردا
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶

سواد رسانه ای نقد و نقدپذیری را در جامعه تقویت می کند

مدرس دانشگاه، سواد رسانه ای با بیان ضرورت افزایش آگاهی مردم در خصوص رسانه ها، گفت: سواد رسانه ای نقد و نقدپذیری را در جامعه تقویت می کند.

مجتبی ابراهیمی در کارگاه یک روزه سواد رسانه ای در مهاباد بیان کرد: ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه ضرورت دارد چون قدرت تشخیص و تحلیل مردم به خصوص در مقابل تبلیغات رسانه های بیگانه را ارتقا می بخشد.
وی افزود: وقتی مخاطب صاحب آگاهی و قدرت تحلیل شود بلافاصله تحت تاثیر پیام قرار نمی گیرد و در مورد آن تفکر می کند.
ابراهیمی بیان کرد: قدرت انتخاب مخاطب نیز با سواد رسانه ای ارتقا می یابد و برخی مواقع پا را فراتر گذاشته به دنبال علل و انگیزه تولید مطلب و خبر است.
این فعال رسانه اضافه کرد: هویت رسانه و تولید کننده مطلب بسیار مهم است و سواد رسانه ای با عناصری مانند سطح دسترسی، تحلیل، ابزار و ایجاد محتوا همواره دانایی مخاطبان را افزایش می دهد.
استاد حقوق و اخلاق دانشگاه های مهاباد نیز در این کارگاه گفت: بیش از ده ها سال است کشورهای توسعه یافته در خصوص فن آوری اطلاعات و سوادرسانه ای پیشتازی کرده اند.
حجت الاسلام یاسرآقا محمدی با اشاره به اینکه باید در ایران نیز مباحث سواد رسانه ای جایگاه خود را پیدا کند، بیان کرد: در عصر کنونی انسان در جوامع مختلف با هجمه های اطلاعاتی مواجه است و از طریق سواد رسانه ای تا حدودی می توان مخاطبان را از تهاجم اطلاعاتی و تبلیغاتی مسموم مصون کرد.
وی افزود: با مسلح شدن به سوادرسانه ای می توان درک متکی بر مهارت را در بینندگان، شنوندگان و خوانندگان ایجاد کرد.
حجت الاسلام آقامحمدی گفت: مخاطبان باید توانایی تحلیل و ارزیابی پیام رسانه ها را داشته و همواره نگرش نقادانه به مسائل داشته باشند.
مدرس کارگاه سوادرسانه ای نیز در این کارگاه گفت: با تقویت قدرت تشخیص و تحلیل از طریق مسلح شدن به سواد رسانه ای باید مخاطبان بتوانند مطالب و خبرهایی که شبهه شایعه یا دروغ دارد را تشخیص دهند.
پیمان پاکزاد اضافه کرد: مخاطب باید ابتدا به دنبال منبع پیام باشد و در واقع اعتبارسنجی کند که آیا خبر و مطلب منتشر شده قابل اعتماد است یا نه؟
وی ادامه داد: خبر بدون منبع از ویژگی های مطالب شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است و مخاطب نباید بدون تحقیق بلافاصله صحت این اخبار را قبول کند و تحت تاثیر قرار بگیرد.
پاکزاد ادامه داد: نبود منبع، ققدان زمان و مکان در خبر، کلی گویی و ناقص بودن اطلاعات اخبار منتشر شده در رسانه و شبکه های اجتماعی از جمله نشانه های اخبار و مطالب بدون اعتبار به شمار می رود که احتمال شایعه یا دروغ بودن آن را افزایش می دهد.