چه کسی باید شهردار سقز باشد؟
تاريخ:  چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶ کد مطلب :  86961
فروغ عبدمحمدی، کارشناسی ارشد فیزیک

پنجمین دوره انتخابات مردمی ترین نهاد شهری طی حماسه پرشور 29 ام اردیبشهت سال جاری برگزار گردید و ترکیبی از هفت سلیقه، شغل و تخصص متفاوت به شورای شهر سقز راه یافتند.
برکسی پوشیده نیست که اولین وظیفه شورای هر شهری، انتخاب شهردار بعنوان مدیر مهم‌‌‌‌ترین دستگاه خدمت‌رسان شهری است.
انتخاب شهردار سقز بخصوص در ادوار سوم و چهارم شوراها، همواره با چالش‌های مختلفی همراه بوده است که پرداختن به آن‌ها در دایره هدف این مطلب نیست جز بیان یک نکته که انتخاب شهردار در دو دوره‌ی مذکور متأثر از عواملی مختلف مستقل از نظر قاطع اعضای شوراهای سوم و چهارم بوده است که پیامد مستقیم آن تولد بدهی‌های کلان شهرداری سقز است.
این روزها شهرداری سقز از یک سو در بستری بر روی گسیل عمیق بدهی‌هایش و از سوی دیگر بی اعتمادی شهروندان نسبت به کارکرد واقعی شهرداری تحت فشار است؛ با این اذعان که یکی از نمودهای بدهی‌ها و ناتوانی در جذب اعتماد شهروندان، تعدیل نیرو در شهرداری است. کارکنان مازادی که حضورشان را مدیون نسبت‌های گوناگون من جمله فامیلی با برخی اعضای شوراهای ادوار سابق و یا بعضی معاونت‌های شهرداری دارند، هستند.
حال این کشتی شکسته در انتظار انتخاب ناخدایی مناسب، در دلهره‌ای آمیخته به تکرار تجربیات تلخ گذشته به سر می‌برد.
اصل ماجرا از گذشته تلخ شهرداری سقز آغاز می‌شود. گذشته‌ایی که به گفته نعمانی شهردار دوره چهارم تنها پس از طی یک سال تصدی‌اش بر مسند شهرداری سقز، در دیدار با معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری های کشور، از مهمترین مشکلات شهرداری سقز عدم نیروهای متخصص در بدنه شهرداری و بدهی سنگین 27 میلیارد تومانی ذکر کرده است، که طبق گفته‌هایی از درون شهرداری سقز، اکنون این رقم بدهی بالغ بر صد میلیارد تومان است. که عمده‌ی آن مربوط به بدهی شهرداری به پیمانکاران می‌باشد.
عوامل متعددی در به ثمر رسیدن این میزان بدهی دخیل هستند که می‌توان عام‌ترین آن‌ها را به تعویض معنوی سر در شهرداری سقز در دهه اخیر به کمیته امداد و خیریه واریز نقدینگی به سائلان به ویژه، زنان، می‌باشد که جدای از بازتولید بحران مالی، فرهنگ گداپروری را به لایه‌ی پایین جامعه القا کرد. درحالیکه می توانست همین ارقام اهدایی خیریه ایی را در ایجاد کسب و کارهای کوچک و زود بازده مانند کارگاه بلوک‌زنی که توسط شهردار اسبق تاسیس شده و سهم کوچکی در اشتغال داشت را به کار گیرد.
عدم اعتماد شهروندان به کارکردهای واقعی شهرداری از دیگر فشارهای وارد بر پیکر نیمه جان شهرداریست، که حتی بر میزان بدهی‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. کوچک‌ترین عدم موفقیت شهرداری در جلب رضایت مردم به مسئله معابر و ترافیک شهری در فصول مختلف سال بر می‌گردد. مشکلی که تمام مسیل‌های اصلی و پر تردد شهر را در کامِ  پر طمعِ بی‌تدبیری شهرداری در حل مشکل سد معابر و تجاوز به حریم پیاده رو و خیابان توسط دست فروشان و مغازه داران، فرو برده است.
سوال ابتدایی را این بار اینگونه مطرح می کنیم؛ چه کسی نباید شهردار سقز باشد؟
همه اعضای محترم شورای پنجم می بایست واقف باشند، تمام کسانی که سابقا از کسب اعتماد مردم بازمانده اند و در کلیه سال های گریبانگیری شهرداری در مشکلاتش، گامی در رفع مشکلات و یا حتی شفاف زایی و ابهام زدایی به موقع نداشته‌اند، از دایره یک انتخاب خارج می‌باشد.
در نهایت با توجه به تعریف استاندارد شهر پایدار از دیدگاه کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، که طبیعتاً وضع کنونی سقز فاصله کهکشانی با آن دارد، شهر سقز نیازمند یک شهردار نه فقط متخصص با تحصیلات آکادمیک که نمونه‌ی آن را سقز در گذشته با عدم توفیق حتی نسبی داشته است، بلکه با توان مدیریتی بالا جهت مقابله با بدهی‌های شهرداری، ایجاد مدیریت یک دست و قاطع در بدنه شهرداری، جذب حداکثری اعتماد مردم نسبت به شهرداری که در پی آن قطعا مشارکت مردمی سهم بیشتری را در پرداخت عوارض و تسهیل توقف بدهکاری شهرداری ایفا می‌کند، و در نهایت ایجاد ساختاری پایدار جهت جلوگیری از فساد بعضا مالی در بدنه شهرداری، است.



کلید واژگان : 
فروغ عبدمحمدی، کارشناسی ارشد فیزیک، شهردار، سقز

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظرات کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد  

نام: *
پست الکترونیکی:
نظر شما: *

متن امنیتی




 یادداشت و مقالات

 خط داغ

 تازه ترین عناوین

 پر بیننده ترین ها

 کوردنامه

 روزنامه های سراسری

 ماهنامه بوکان







صفحه نخست  |  آرشیــو  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و اجرا توسط شرکت کیهان افزار