رئیس اتاق اصناف بوکان:
به فروشگاههایی که یک مدیریت واحد را دارند و در سطح یک شهر یا کشور دارای مجموعه فروشگاههایی هستند که از عنوان تجاری یکسانی استفاده میکنند و معمولاً محصولات مشابه یا تقریباً مشابهی ارائه میکنند گفته میشود قدمت ۴۰تا۵۰ساله در ایران و بیشتر در جهان را دارا هستند.
*محاسن و معایب این فروشگاهها زنجیرهای چیست؟
محاسن این فروشگاهها میتوان صرفه جویی در زمان، دسترسی آسان به اقلام و وسایل مورد نیاز اشاره کرد که فرد با مراجعه به این فروشگاهها میتواند اکثر خریدش را به صورت یکجا انجام دهد و با وجود ترافیک و کمبود زمانی که مردم برای انجام کارها دارند
*این فروشگاه ها باید در کجا قرار گیرند؟
فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها جوابگو باشد آن هم نه در محدوده بازار و مکانهای پرتراکم یا مناطق مسکونی بلکه برای مکانهایی از قبیل بزرگ راهها و مناطقی مانند شهرک ها که دسترسی به خرید محصولات آسان نیست مناسب است و مردم در این اماکن نیاز به امکانات رفاهی دارند و این فروشگاه ها باید حتما جای پارکینگ داشته باشند ولی امروزه در هر محله و خیابان پرترافیک و در وسط شهر رونق پیدا کرده است و در شهرهای کوچک که جدیدا سه چهار سال است رونق پیدا کرده است و این موقعیت آنها در فضاهای موجود اشتباه است. و می توان گفت که لطمه ای بزرگ به بازار وارد کرده است.
*برنامه و اهداف این فروشگاهها چیست؟
این فروشگاه ها دارای برنامه هستند و برای جلب مشتری اقلام پرمصرف که مشتری به ان نیاز اساسی دارد را یا با سود کم یا بدون سود به مشتری های خود عرضه میکنند ولی در عوض در اقلام دیگر سود خود را برمیدارند وفروشگاهها دارای اهداف بلند مدت هستند به طوری که قصد دارند در دراز مدت تمامی فروشگاههای کوچک با توان مالی کم را از رده خارج کنند تا خود در بازار ماندگار شوند و سلطه ای کامل بر قیمتها داشته باشند.
*مجوز فروشگاههای زنجیره ای از چه نهاد یا سازمانی صادر میگردد؟
ما هیچ گونه نظارتی به این فروشگاهها نداریم این فروشگاهها اتحادیه کشوری دارند و برای اخذ مجوز به آنها رجوع میکنند و زیرنظر وزارت صنعت، تجارت و معدن فعالیت دارند.
*تاثیرات فروشگاهها زنجیره ای بر ابطال پروانه کسبها در شهرستان چگونه بوده است؟
بله قطعا تاثیر داشته و نسبت به سالهای پیش در طول چند سال گذشته را شاهدیم. افرادی که توان مالی ضعیفی دارند زود شانه خالی میکنند و ما شاهد ابطال پروانه این اشخاص هستیم.ما عیناً میبینیم که در سالهای اخیر تعداد زیادی از این فروشگاه ها به ورشکستگی وادار میشوند در سال های ۹۴-۹۵ شاهد بودیم که افرادی که عمر خود را در کارهایی که در آن سابقه دارند با وجود این مشکلات شانه خالی کرده اند و متاسفانه از کار خارج شده اند و مجبور به تعطیلی مغازه ها شدند که به جمع بیکاران اضافه یا در واحدهای تولیدی و .. مجبور به کارگری شوند.
*آیا فروشگاهها زنجیره ای بر بیکاری در شهرستان تاثیر داشتهاند؟
باتوجه به این که عرض کردم زیرا آنگونه که برآورد کرده اند فروش یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای معادل فروش صد فروشگاه کوچک و مغازه است پس هر فروشگاه زنجیره این میتوانند در بیکاری ۱۰۰ تاثیر گذار باشد.
**درصدی از سود این فروشگاهها باید به اتاق اصناف شهرستان برگردد
*لطمه ای که این فروشگاهها بر اقتصاد محلی میزنند چیست؟
وجود این فروشگاه ها در سطح شهر بد نیست ولی با توجه به رکورد حاکمه بر روی بازار ایران و بانرخ بیکاری که در مناطق ما موجود است این شرایط را لازم نداریم مثل کشورهای توسعه یافته و نرخ بیکاری پایینی نداریم بافت شهری ما به گونه ای است که در هر منطقه ونرخ بیکاری۲۵تا۳۰درصدی که ما در منطقه داریم صدمات زیادی روبروی جوانان که با تحصیلات عالیه که بعدا از ناامیدی در راستای کسب شغل روی به بازار آزاد می نهند و در بازار یک شغل برای خود انتخاب میکنند و بی شک بی دردسرترین شغل و آسانترین شغل که ریسک بالایی نداشته باشد فروشندگی لباس و سوپرمارکت است که بیشتر آنان به این مشاغل روی آورده اند ولی با وجود این فروشگاه ها باعث شده تا رونق فروشگاه های کوچک به شدت کم شود.
*دلیل اینکه قیمت محصولات این فروشگاهها پایین است چیست؟
باتوجه به اینکه این فروشگاه ها تعداد خریدی وحجم خرید بالایی که دارند با قیمت ارزانتر از واحدهای تولیدی تهیه نمایند و یا خود تولیدی آنها است.
*ایا تمامی محصولات این فروشگاهها دارای قیمت مناسبی هستند؟
خیر، یک سری از محصولات که مصرفی هستند و مردم بیشتر با آنها سروکار دارند را شاید با سود کم یا حتی بدون سود بفروشند ولی در عوض سایر اقلام را با سود که تعریف شده است به فروش میرسانند و سود لازمه جبران می شود.
*آیا برای حل این مشکلات مکاتباتی با مسئولین داشته اید؟
ما به عنوان اتاق اصناف این شهرستان مکاتبات زیادی با مسئولین شهرستانی و استانی داشتهایم به نتیجهای نرسیدهایم و آنها بر این باورند که رفاهی مردم است ایجاد از آن حمایت میکنند ولی از یک طرف شرایط اقتصادی شهرستانها و بیکاری را در نظر نگرفتهاند و تنها راه حلی که پیشنهاد شده فقط این است که تعداد این فروشگاهها افزایش نیابند.
و در آخر با توجه به اینکه رونق اقتصادی اصناف در شهرستان آبادانی را به همراه دارد و حمایت مردم از اصناف موجود در شهر باعث رونق و ایجاد اشتغال می شود و ما هر کدام به نوبه خود در آن سهیم هستیم و اگر فروشگاههایی هم موجود هستند ما باید با به آنان را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم آیا کیفیت و قیمت آن با کالاهایی که در فروشگاههای دیگر عرضه میشود مثل هم هستند چون به صرف اینکه تعداد کالاهایی که آنان با تخفیف عرضه میکنند در کالاهای دیگر همان مبلغ را جبران کنیم؟ قطعا اگر شهری دچار مشکلات اقتصادی شود دود آن چشم تمام افراد این شهر را میگیرد و عرض کردم که تنها برشکستگی را به همراه نخواهد داشت اگر از جوانب دیگر آن را موررد بررسی قرار دهیم بیکاری حاصل از آن باعث اعتیاد، طلاق و… در بین جوانان این شهرستان می گردد.
ولی در اینجا به یک نقص در قانون برخورد میکنیم که این هیچ محدودیتی یا سقفی برای تعداد این فروشگاهها در سطح شهرها و شهرستان ها گذاشته باشند.
تا با توجه به جمعیت به انها نمایندگی اعتا شود.
وقتی که یک فرد برای خرید به فروشگاه یا سوپرمارکت فقط اجناسی که مورد نیاز است خریداری میکند ولی هنگامی که به این فروشگاههای بزرگ رجوع میکند با چیدمانی و نورپردازی که در آن مکان است طرف خودبهخود وسایل را که نیاز نداشته خریداری نموده و یک صورتحساب با مبلغ زیاد دریافت میکند و این کار به صورت ناخواسته انجام پذیرفته است.